ОГОЛОШЕННЯ

Опубліковано: 26-3-2019

Як виконати рішення суду? Консультація Міністра юстиції

Вітаю, пане Міністре! Чи не могли б ви мені відповісти на декілька запитань щодо виконання рішення суду? Маю на руках рішення суду і не знаю, що робити з ним далі.

З повагою, Олександр Рева

Що таке виконавче провадження?

Виконавче провадження – це завершальна стадія судового провадження. В Україні рішення суду може виконуватись як у добровільному, так і  у примусовому порядку.

Сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є особа, на користь чи в інтересах якої видано виконавчий документ.

Який порядок виконання рішення суду у добровільному порядку?

Боржник, за власним волевиявленням, може виконати рішення суду добровільно. У разі добровільного порядку виконання рішень про стягнення періодичних платежів,  виконавчий документ разом із заявою може бути надісланий стягувачем підприємству, установі, організації, фізичній особі - підприємцю, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи.

Який алгоритм дій у випадку примусового стягнення заборгованості з боржника?

У разі задоволення судом вимог про сплату заборгованості, якщо боржник добровільно не виконує рішення суду, стягувач має право пред’явити виконавчий документ для примусового виконання. Для цього потрібно:

  • звернутися до суду, який розглядав справу, із заявою про видачу судового наказу або виконавчого листа;
  • написати заяву до державної виконавчої служби або приватного виконавця із проханням примусового стягнення заборгованості із боржника;
  • сплатити авансовий внесок до органу ДВС, куди буде подано виконавчий лист або до приватного виконавця;
  • подати заяву з копією квитанції про сплату авансового внеску до ДВС або приватного виконавця.

Які строки пред’явлення виконавчих документів?

Виконавчі документи можуть бути пред’явлені до примусового виконання:

  • протягом 3-х років, з наступного дня після набрання рішенням законної сили, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття.
  • протягом 3-х місяців, якщо мова йде про посвідчення комісій по трудових спорах та виконавчі документи, за якими стягувачем є держава або державний орган.
  • протягом усього періоду, у справах про стягнення аліментів, відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок каліцтва чи іншого ушкодження здоров’я, втрати годувальника тощо.

Якщо стягувач пропустив строк пред’явлення виконавчого документа до виконання, він має право звернутися із заявою про поновлення такого строку до суду, який розглядав справу.

Що потрібно сплатити за примусове виконання рішення?

Боржник: Виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби у розмірі 10 % суми, що фактично стягнута, повернута, або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом.

У разі виконання рішення приватним виконавцем стягується основна винагорода, розмір якої становить 10 % стягнутої ним суми або вартості майна, що підлягає передачі за виконавчим документом.

Стягувач: Авансовий внесок – це кошти, за рахунок яких фінансуються витрати на організацію та проведення виконавчих дій органом державної виконавчої служби (приватним виконавцем). Розмір авансового внеску становить:

  • 2 % від  суми, що підлягає стягненню, але не більше 10 мінімальних розмірів заробітної плати (до 41 730 грн );
  • 1 мінімальний розмір заробітної плати (4 173 грн) за рішенням немайнового характеру та рішень про забезпечення позову з боржника - фізичної особи та 2 мінімальні  розміри заробітної плати (8 346 грн) з боржника - юридичної особи.

Хто звільняється від сплати авансового внеску?

Від сплати авансового внеску звільняються у разі їх звернення до органів державної виконавчої служби:

  • інваліди війни, інваліди I та II груп;
  • законні представники дітей-інвалідів і недієздатних інвалідів I та II груп;
  • громадяни, віднесені до категорій 1 та 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Крім того, у Законі передбачені рішення суду, за виконання яких авансовий внесок не сплачується, наприклад:

  • стягнення заробітної плати, поновлення на роботі та інші вимоги, що випливають із трудових правовідносин;
  • обчислення, призначення, перерахунок, здійснення, надання, одержання пенсійних та соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;
  • відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, а також смертю фізичної особи;
  • стягнення аліментів, заборгованості зі сплати аліментів, додаткових витрат на дитину, неустойки (пені) за прострочення сплати аліментів, суми індексації аліментів, встановлення побачення з дитиною або усунення перешкод у побаченні з дитиною;
  • відшкодування майнової та/або моральної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення;
  • виконання рішення Європейського суду з прав людини.  

Як отримати присуджені кошти?    

Грошові суми, стягнуті з боржника (у томі числі одержані від реалізації майна боржника), зараховуються на відповідний рахунок органу ДВС чи рахунок приватного виконавця. За письмовою заявою фізичної особи стягнуті грошові суми перераховуються виконавцем на зазначений стягувачем рахунок у банку або іншій фінансовій установі чи надсилаються на адресу стягувача поштовим переказом, що здійснюється за його рахунок, крім переказу аліментних сум.

Куди звертатися за більш детальною консультацією та роз’ясненнями?

Якщо у вас залишились питання з цього приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій країні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.

Окремо хочу зазначити, що Мін’юст запровадив низку суттєвих новацій, серед яких створення Єдиного реєстру боржників, який ведеться з метою оприлюднення в режимі реального часу інформації про невиконані майнові зобов’язання боржників та запобігання відчуженню боржниками майна.Відомості про боржників, включені до Єдиного реєстру боржників, є відкритими та розміщуються на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України:  https://erb.minjust.gov.ua.

Крім того, у 2018 році в зазначеному реєстрі відкрито публічні реєстри неплатників аліментів та боржників, які перешкоджають побаченням з дитиною, а також боржників, які мають заборгованість по заробітній платі.

Також, щоб забезпечити громадянам зручний сервіс у сфері примусового виконання судових рішень, ми відкрили чотири  «Центри виконання рішень», дегромадяни мають можливість подавати документи про примусове виконання рішень та інші документи виконавчого провадження за принципом екстериторіальності в межах відповідної області, отримати відомості з автоматизованої системи виконавчого провадження, перевірити документи на відповідність законодавству, отримати консультацію, швидко та правильно оформити документи, оплатити заборгованість чи авансовий внесок через термінал тощо. Завітати до «Центрів виконання рішень» можна за адресами:

м. Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 2;

м. Сєвєродонецьк, вул.Федоренка,10;

м. Суми, вул. Петропавлівська, 75;

м. Одеса, вул.Разумовська, 37.

___________________________________________

Порядок протезування та ортезування окремих категорій громадян, які брали участь в антитерористичних операціях

     Відповідно до Порядку протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, окремих категорій громадян, які брали участь в антитерористичній операції та/або забезпеченні її проведення і втратили функціональні можливості кінцівки або кінцівок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 518.

     Стосовно розгляду питання щодо протезування та/або ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями особа самостійно звертається до вітчизняного протезно-ортопедичного підприємства. Після звернення особи, підприємство подає до Фонду такі документи:

     1) обґрунтування необхідності протезування та/або ортезування учасника антитерористичної операції, який втратив функціональні можливості кінцівок, протезно-ортопедичними виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями;

     2) калькуляцію вартості протезно-ортопедичного виробу підвищеної функціональності із зазначенням трудових та матеріальних витрат, затверджену підприємством;

     3) рішення комісії вітчизняного протезно-ортопедичного підприємства або лікаря клініки Українського науково-дослідного інституту протезування щодо необхідності протезування та/або ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями;

     4) копію заяви учасника антитерористичної операції, який втратив функціональні можливості кінцівок, про забезпечення виробом підвищеної функціональності за новітніми технологіями;

     5) копію паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, учасника антитерористичної операції, який втратив функціональні можливості кінцівок;

     6) копію документа, що підтверджує реєстрацію особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);

     7) копію направлення учасника антитерористичної операції, який втратив функціональні можливості кінцівок, на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації;

     8) рішення військово-лікарської комісії або висновок лікарсько-консультативної комісії (для працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися та безпосередньо брали участь в антитерористичній операції в районах її проведення) про потребу у протезуванні та/або ортезуванні;

     9) довідку з місця роботи (для працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися та безпосередньо брали участь в антитерористичній операції в районах її проведення, яким не встановлено інвалідність).

     Строк розгляду документів експертною групою не може перевищувати 10 робочих днів з дати їх отримання (надходження поштою).

     Перелік протезно-ортопедичних підприємств, що забезпечують такими виробами розміщено на сайті Мінсоцполітики (https://www.msp.gov.ua/news/10513.html)

________________________________________________

Як проголосувати на виборах Президента України?

Права і правила для виборців

 

Вже за тиждень в Україні відбудеться перший тур президентських виборів.

Тому в межах інформаційної кампанії Мін’юсту «Я МАЮ ПРАВО ГОЛОСУ» ми нагадуємо основні правила голосування та перебування на виборчій дільниці. Дотримання цих правил дозволить  вам реалізувати своє виборче право швидко, надійно та без зайвих перешкод.

Насамперед, варто звернути увагу на запрошення, яке кожен виборець має отримати до 25 березня. В ньому вказана адреса і час, де і коли ви зможете проголосувати. Якщо запрошення не надійшло – неодмінно перевірте себе у списках виборців, звернувшись до дільничної виборчої комісії.

Якщо ви не потурбуєтесь про це завчасно і в день виборів з’ясується, що вас немає у списку, вам у жодному разі не видадуть бюлетень для голосування.

Зауважте – проголосувати можна виключно за наявності паспорта громадянина України (або військового квитка для військовослужбовців). Ні закордонний паспорт, ні водійське посвідчення та інші документи такого права не дають. Обов’язково слідкуйте також за своєчасністю зміни фотокартки у 25 та 45 років, адже без них документ вже через місяць вважається недійсним.

Пам’ятайте, що голосування є особистим. Тобто віддати свій голос на дільниці можна лише власноруч, тоді як друзі, родичі і будь-хто сторонній не мають права голосувати замість вас.

Однак, якщо ви фізично не в змозі заповнити бюлетень і опустити його до виборчої скриньки, вам можуть допомогти сторонні особи, але в жодному разі не члени виборчої комісії, кандидати на виборні посади, їх довірені особи та спостерігачі.

Крім того, голосування є таємним. Це значить, що в кабінці для голосування може знаходитися тільки одна людина, а фотографувати, демонструвати іншим чи виносити за межі дільниці свій використаний бюлетень заборонено.

Заповнюючи бюлетень, необхідно проставити лише одну відмітку навпроти кандидати, за якого голосуєте. Всі інші позначення не допускаються, а бюлетень з такими відмітками вважається зіпсованим.

Втім, якщо ви мимовільно допустили помилку при заповненні бюлетеня, то маєте змогу звернутися до членів виборчої комісії із заявою про повторну одноразову видачу нового бюлетеня.

Особливу увагу слід звернути на те, що на виборчій дільниці категорично заборонена агітація. Тобто не можна приходити на місце голосування з політичною символікою, наприклад, у футболках, з прапорцями чи плакатами із зображенням кандидатів та їх передвиборчих гасел.

Нарешті, до дільниці забороняється входити зі зброєю, алкогольними напоями, а також домашніми тваринами.

Завітати до виборчої дільниці можна традиційно з восьмої години ранку до восьмої вечора, при цьому проголосувати буде можливість і після 20.00. Головне – встигнути зайти у приміщення дільниці до її закриття.

Сподіваємось, ці елементарні правила дозволять вам зекономити час та уникнути зайвих непорозумінь  на прийдешніх виборах президента України.

_____________________________________

___________________________________________________

УМОВИ  проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорії «Б» начальника управління агропромислового розвитку Таращанської районної державної адміністрації Київської області

___________________________________________________

Як перевірити себе у Реєстрі виборців та чому це важливо?

Рівно 10 років минуло з того часу, як Україна запровадила одну із вкрай важливих новацій інституту виборів – Державний реєстр виборців.

Це добре захищена автоматизована система, яка дає можливість: а) постійно оновлювати базу даних про громадян, які мають право голосу; б) обліковувати виборців незалежно від їхнього місцезнаходження; в) забезпечити включення одного виборця до реєстру лише один раз.

Крім того, саме на основі Держреєстру складаються списки виборців безпосередньо для проведення виборів усіх видів і рівнів. І потрапляють до цих списків лише ті громадяни, інформація про яких наявна у Реєстрі. Тобто, якщо ваш обліковий запис відсутній у системі, то як виборець ви де-юре не існуєте, а значить, прийти на дільницю і безперешкодно реалізувати гарантоване Конституцією право на волевиявлення не зможете.

При цьому досвід голосування в минулому не позбавляє громадян ризику залишитися без бюлетеня у день виборів.

Отож чому дані (або їх відсутність) у Державному реєстрі виборців можуть завадити вам проголосувати?

По-перше, незважаючи на те, що Реєстр оновлюється щоденно і щомісячно, інформації про вас з різних причин може не виявитися в системі взагалі. В такому разі необхідно подати заяву про включення до Реєстру не пізніше, ніж за 5 днів до виборів. Для цього слід звернутися до дільничної виборчої комісії або до відділу ведення Реєстру за місцем реєстрації (підрозділ районної державної адміністрації або виконкому міської ради). Ще одна альтернатива – звернутися до суду з відповідним позовом щонайпізніше за 2 дні до дати виборів.

По-друге, наявні в Реєстрі дані можуть бути неактуальними, наприклад, через нещодавню зміну імені чи виборчої адреси. Якщо інформація не збігатиметься, згідно з буквою закону, комісія на дільниці відмовить вам у праві голосувати. Вирішити проблему легко, достатньо подати до органу ведення Реєстру заяву про зміну персональних даних виборця.  

По-третє, може трапитися ситуація, коли в Реєстрі вказане ім’я та інші дані виборця, але немає інформації про дільницю, на якій він може проголосувати. Причина – відсутність офіційної реєстрації місця проживання. За даними Служби розпорядника Державного реєстру виборців, останнім часом спостерігається тенденція до збільшення чисельності ніде не зареєстрованих громадян. Сьогодні кількість таких виборців сягає 1 мільйона, і вони не можуть бути включені до списків жодної виборчої дільниці. І наразі вирішити питання інакше, ніж пропискою, неможливо.

Ще однією причиною перевірити себе у Реєстрі виборців є тимчасова зміна місця голосування. Якщо ви плануєте чи вже скористалися можливістю проголосувати там, де перебуваєте фактично, обов’язково перевірте, чи змінено виборчу дільницю в Реєстрі. Адреса останньої має збігатися з тією, яка зазначена у виданому вам посвідченні про тимчасову зміну місця голосування.

Цей перелік, звісно, не є вичерпним. Однак більшість проблемних випадків має вище вказане походження, тому розуміння алгоритму дій у таких ситуаціях є запорукою успішного відвідування дільниці в день голосування.

Нещодавно Міністерство юстиції України спільно з U-Report Ukraine та Громадським холдингом «Група впливу» провело опитування серед молоді щодо того, чи знають молоді громадяни, як перевірити себе у списку виборців. Лише третина (29%) дала ствердну відповідь, тоді як 53,8% опитаних не знають, але хочуть дізнатися як це зробити. При цьому, як виявилося, багато хто вважає, що ця процедура складна і потребує багато часу.

Насправді ж перевірити наявність та правильність своїх даних у Реєстрі дуже просто. Для цього можна використати дві опції. Перша – пройти перевірку онлайн в особистому кабінеті виборця на сайті Державного реєстру виборців. Ввівши до системи своє ім’я, дату і місце народження та авторизувавшись за допомогою мобільного телефону, користувач практично миттєво отримує необхідну інформацію про місцезнаходження дільниці, на якій зможе проголосувати. Таким способом перевірити можна не лише себе, а й родичів та знайомих. Інший варіант – звернутися безпосередньо до виборчої дільниці за місцем голосування, де за 8 днів до виборів (з 23 березня) з’являться попередні списки виборців, у яких і потрібно себе шукати. Якщо вас немає у цих списках – не біда, адже вони будуть уточнюватися після подання громадянами заяв на тимчасову зміну місця голосування, уточнення персональних даних, внесення до Реєстру тощо.

Відтак, витрачені хвилини вашого часу здатні гарантувати можливість зробити свій вибір. І навпаки, нехтування, по суті, технічними деталями позбавляє цієї можливості, навіть якщо ви відповідально ставитесь до свого громадянського обов’язку і бажаєте проголосувати.

Нарешті, перевірка даних у Державному реєстрі виборців – це не лише турбота про власний голос, а й форма демократичного контролю та запобігання потенційним маніпуляціям. Стежити за адекватністю обліку виборців мають не тільки політики, чиновники та громадські організації, але також і самі громадяни, принаймні тримаючи свій голос у своїх руках. А значить, мова вже не про кожного окремо, а про особистий внесок у прозорість інституту виборів загалом.

Олексій Шевченко,

начальник Головного територіального

управління юстиції у Київській області

_________________________________________________

УМОВИ  проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорії «Б» начальника  відділу з юридичних питань та взаємодії з правоохоронними органами апарату Таращанської районної  державної адміністрації Київської області

_______________________________________

Умови проведення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби категорії «В» головного спеціаліста сектору з питань опіки і піклування служби у справах дітей та сім’ї Таращанської районної державної адміністрації Київської області

_________________________________________________

Що таке «пакунок малюка» та як його отримати?

Консультація Міністра юстиції

Шановний Павло, щотижня залюбки читаю Ваші консультації з конкретними порадами і вирішила сама звернутись із запитанням.  Через 2 місяця я готуюсь стати мамою. Про послугу реєстрації народження у пологовому будинку вже знаю. Знайомі розповіли, що додатково можна отримати «пакунок малюка».  Можете більш детально про нього розповісти? 

                                                                                                              Світлана Гончарова

Що таке «Пакунок малюка»?

«Пакунок малюка» —  це одноразова натуральна допомога у вигляді набору необхідних речей для новонародженої дитини. Загальна вартість набору становить не більш як 5 тис грн. Отримання цієї допомоги не тягне за собою зміни розміру допомоги при народженні.

Хто має право отримати  таку допомогу?

Отримати допомогу «пакунок малюка»  мають право як громадяни України,  так  й іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України і народили живонароджену дитину. Безпосередніми отримувачами допомоги є мати, батько, родичі або патронатний вихователь новонародженої дитини.

Патронатний вихователь  отримує «пакунок малюка» у випадку, коли батьки чи родичі відмовились від новонародженої дитини в пологовому будинку або якщо у матері новонародженої дитини виникли ускладнення при пологах чи хвороба, що унеможливлює здійснення нею догляду за новонародженою дитиною .

Що входить до набору?

До набору входить все, що необхідно для новонародженої дитини: підгузки, вологі серветки, пелюшки, бодіки, шапочки, штани-повзунки, чоловічки, шкарпетки, термометри для води та для тіла, ножиці, ковдра, підковдра, матрац, розвиваючі іграшки, рушник, мило-шампунь, крем і коробка-колиска.

Деталізований перелік та кількість дитячих товарів  визначено наказом Міністерства соціальної політики України від 17 липня 2018 року № 1025 «Деякі питання надання одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» при народженні дитини».

Коли надається допомога?

Видача допомоги «пакунок малюка» здійснюється безпосередньо у  пологовому будинку під час народження/виписки новонародженої дитини або за місцем проживання/перебування новонародженої дитини не пізніше ніж через 30 календарних днів з дня її народження.

Патронатному вихователю може бути видано «пакунок малюка», якщо він забрав новонароджену дитину з пологового будинку протягом місяця з дня народження. 

Якщо на день виписки з пологового будинку «пакунок малюка» був  відсутнім, отримувачу необхідно подати заяву до  місцевого структурного підрозділу з питань соціального захисту населення  про забезпечення такою допомогою.

Куди звертатися за більш детальною консультацією та роз’ясненнями?

Якщо у вас залишились питання з цього приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій країні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.

Друзі, кохайтесь! Створюйте щасливі родини та народжуйте здорових, прекрасних дітей!

____________________________________________

До уваги громадянам!

Відповідно до статті 4 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059-УІІІ інформуємо про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, товариства з обмеженою відповідальністю «КРОНА» 

Повідомлення

___________________________________________

Щеплення від булінгу: як Україна бореться з підлітковою агресією?

Напевно, для переважної більшості українців слово «булінг» викликає такі ж зрозумілі асоціації, як «бінджвотчинг» чи «бодішеймінг». Та попри словесну новизну явище булінгу, на жаль, є вкрай поширеним серед українських підлітків.

Згаданим терміном позначають фізичне або моральне насильство, агресивну поведінку неповнолітніх стосовно ровесників чи дорослих осіб, яка викликає страх і тривогу, а також містить ознаки свідомого жорстокого ставлення. Лаконічним україномовним аналогом «булінгу» є цькування.

На практиці мова йде про широкий діапазон прояву агресії – від рукоприкладства до постійних словесних образ, принижень чи непристойностей у соцмережах.

Булінг – проблема світового масштабу. За даними ЮНІСЕФ, наприклад, у 2017 році від цькування однолітків потерпали понад 150 мільйонів дітей від 13 до 15 років, в Україні – близько третини (24%) осіб того ж віку.

Та незважаючи на вкрай тривожну статистику, донедавна ця проблема відверто замовчувалась у суспільстві, що лише потурало підліткову агресію. Країна шоковано переглядала відео жорстоких побоїв і знущань школярів над своїми ровесниками, втім далі морального осуду чи з’ясування стосунків між батьками дітей справа не заходила. Що, зрештою, не дивно, оскільки якихось конкретних, орієнтованих саме на вказану проблему, правових інструментів просто не існувало.

Тому Мін’юст спільно з народними депутатами та профільними громадськими організаціями минулого року ініціював розробку та прийняття закону, спрямованого на протидію та запобігання цькуванню серед неповнолітніх. Документ вперше на законодавчому рівні визначає поняття булінгу,  вводить адміністративну відповідальність за нього та встановлює послідовність дій для керівників навчального закладу і батьків, чиї діти вдаються до цькування або потерпають від нього.

Тож, що робити, якщо дитина постраждала від булінгу? Існує кілька можливостей, кожну з яких можна використати залежно від особливостей конкретної ситуації. Передусім, варто звернутися до директора, завуча або ж класного керівника у школі. Закон зобов’язує останніх скликати спеціальну комісію з педагогічного колективу для розгляду ситуації. Якщо в діях учнів комісія виявить ознаки булінгу, керівництво навчального закладу може звернутися до Національної поліції, яка відкриває справу про адміністративне правопорушення. Крім того, із заявою до Нацполіції можуть звернутися батьки постраждалої дитини. Після розслідування правоохоронці передають матеріали справи до суду, який виносить рішення про покарання особи, яка вчинила булінг. Альтернативною можливістю є звернення до громадських організацій, наприклад до ГО «Ла Страда – Україна», одним з головних напрямів діяльності якої є захист прав дітей.

Відповідно до закону, за вчинення булінгу вперше на порушника накладається штраф у розмірі від 340 до 850 гривень. Якщо протягом року після судового вироку підліток вдається до цькування повторно, на нього чекатиме адміністративне стягнення вже від 1700 до 3400 гривень. При  цьому за дії малолітніх або неповнолітніх осіб від 14 до 16 років штраф стягується з їхніх батьків. Покарання також передбачено для педагогів, котрі замовчують випадки булінгу – від 850 до 1700 гривень.

Важливо, що ці норми не залишилися тільки словами на папері. Закон діє лише кілька місяців, а в Україні вже є перші судові рішення по булінгу. Піонером у покаранні за цькування стала Київська область, де у Бориспільському районі батьки школярки мають сплатити понад тисячу гривень штрафу за дії своєї доньки щодо її однокласниці. А вже на початку березня суд на Хмельниччині покарав батьків підлітка, котрий тривалий час ображав і вдавався до погроз на адресу шкільної вчительки. Як видно з останнього випадку, булінг є агресією не лише щодо неповнолітніх, а в тому числі стосовно дорослих учасників навчального процесу, які потерпають від підлітків.

Таким чином, в Україні формується судова практика притягнення до відповідальності за булінг, а це означає завершений характер правової протидії цьому явищу. Адміністративний механізм спрацював, але чи достатньо цього для ефективної боротьби зі цькуванням в українських школах?

Очевидно, що ні. Булінг – складна соціально-психологічна, почасти вікова і комплексна виховна проблема. Тому, крім суто адміністративних інструментів, нове законодавство включає низку правопросвітницьких, інформаційних та профілактичних заходів, спрямованих на формування оперативної реакції відповідальних осіб у ситуації булінгу. Дуже важливо, що в країні набувають поширення учнівські ініціативи шкільної медіації, в межах яких підлітки самі виступають модераторами у випадках непорозумінь та конфліктів між однолітками.

Зі свого боку, Мін’юст вже тривалий час реалізує масштабну інформаційну кампанію з адвокації антибулінгового законодавства, проводячи по всій країні правові уроки та акції зі школярами, спільні заходи з педагогічними працівниками  і співробітниками правоохоронних органів. І головний результат цих зусиль – не так судові вироки, як суспільний резонанс довкола випадків булінгу, той розголос, якого набувають подібні прецеденти, й та увага, яку діти, батьки і вчителі в усіх регіонах приділяють таким ситуаціям. Проблема більше не замовчується. Вона виведена на порядок денний і потребує дедалі активнішої комунікації всіх сторін задля свого вирішення. Адже навряд чи хтось із притомних батьків хоче, щоб його дитина згадувала шкільні роки з острахом і відразою, які часто ламають людям все життя.

___________________________________________